منطقه کمین و شهرستان پاسارگاد در طول تاریخ زیستگاه مختلف گونه های حیات وحش می باشد . وجود گردنه خرسی و دره خرسی قوام آباد دلیل این ادعاست . گستردگی جنگلهای بنه این منطقه را به عنوان زیستگاه منحصر بفرد درختان بنه می دانند . وجود  خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی در کنار گرگ و کفتار، کبک و دراج،قوچ و میش، کل و بز، انواع خرگوش ، خزندگان و گیاهان مرتعی بهترین پتانسیل برای جذب توریست می باشد.تجربه حمایت از گونه های مختلف زیستی در کنار ایجاد آبشخور و آبرسانی ، عکاسی و تجربه طبیعت گردی در منطقه شکار ممنوع خرسی امکان پذیر می باشد.انجام تور های از این دست با هدف توسعه پایدار انجام می گیرد . و تاکنون ۱۹۸ هزار هکتار از مراتع بدون پشتوانه دولتی به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلان گردیده است که تنها به کمک جوامع محلی حفظ می گردد.

تولید دست بافت هایی با موضوع تنوع زیستی منطقه و ارائه به گردشگران از جاذبه های خرید صنایع دستی می باشد.

 

برای دست یابی به جزئیات بیشتر اینجا را کلیک نمائید.

کم حجم

تور همنشینی با خرس و پلنگ

مسیر سفر و گردشگری

قیمت و هزینه ها

 

پیوند فرهنگ و طبیعت

مقدمه :

فرهنگ و طبیعت از مفاهیم بسیار کهن در تاریخ اندیشه بشر است که از دوران باستان در حوزه‌های فلسفه، اساطیر و متون دینی و امروزه در نظریه‌های سیاسی، اقتصادی، شهرسازی و محیط‌زیست‌گرایانه به شکل‌های مختلف مطرح و تبین شده است. شرایط زیستی انسان تقابل میان طبیعت و فرهنگ را به وجود آورده  است. آدمها به مانند سایر گونه‌های جاندار برای تداوم بقای خود نیازمند شناخت طبیعت، عناصر و نیز دگرگونی‌های زمانی آن است. آدمیان تنها گونه‌ای از حیات وحشند که توانایی تغییر شرایط زیست‌ بوم خود را دارند، ویژگی که در طول تاریخ قدرتمندتر شده و پیامدهای تخریب‌کننده‌ای را نیز در پی داشته است.

ارتباط میان جوامع انسانی با زیست‌بوم ساکن در آن در سرزمین‌های مختلف و به دلیل تاثیرپذیری از مولفه‌هایی مانند شرایط طبیعی و اقلیمی، دانش بومی، سطح توسعه‌یافتگی در طول تاریخ و نیز انباشت سرمایه فرهنگی بسیار متفاوت بوده است. رابطه میان فرهنگ و طبیعت بر اساس دانش بومی مبتنی بر سازگاری با شرایط اقلیمی ابتدا با وقوع انقلاب صنعتی، دستاوردهای علمی و افزایش جمعیت و سپس با انقلاب اطلاعاتی و جهانی شدن بسیار دگرگون شده است. فرایندی که این گمان را به وجود آورد: فرهنگ بر طبیعت تسلط یافته است. اما بحران‌های زیست‌محیطی دهه‌های اخیر و پیامدهای فرهنگی تخریب طبیعت نشان می‌دهند چالش اصلی میان جبرگرایی فرهنگی و جبرگرایی طبیعی در قالب مفاهیمی مانند توسعه پایدار، مصرف‌گرایی، انرژی، تغییرات اقلیمی و… باقی مانده است.

چرا گردشگری محیط زیست؟

تنوع فرهنگی و اقلیمی سرزمین ایران در طول تاریخ شکل‌های گوناگون ارزشمندی از تعامل فرهنگ و طبیعت در قالب دانش بومی، معماری، شهرسازی و معیشت به وجود آورده است. اما تاریخ فرهنگی محیط‌زیست ایران معاصر مانند دیگر کشورها و مناطق نشان از برهم خوردن تعامل و سازگاری و فرایند پرشتاب تخریب محیط‌زیست دارد .

پژوهش در خصوص تاریخ فرهنگی و محیط‌زیست پاسارگاد   با این ایده صورت می‌گیرد:

مولفه و فرایندهایی مانند افزایش جمعیت در مرکز شهرستان ، رشد شهرنشینی در روستا های همجوار با زیستگاه خرس قهوه ای ، وقایع سیاسی، تغییر شیوه معیشت از کشاورزی و دام‌داری سنتی به صنعتی ، درآمد حاصل از تجارت و ارائه خدمات مصرفی  و بی‌نیاز شدن از سازگاری با زیست‌بوم،  سبب گسست فرهنگ از طبیعت در میان جوامع محلی  شده‌است . این گسست از یکسو از تخریب محیط‌زیست ناشی شده و از سوی دیگر این فرایند را تشدید می‌کند، تخریبی در یک چرخه آسیب‌های متعددی در حوزه بهداشت و سلامت، تغذیه، امنیت، تنش‌های اجتماعی، مهاجرت و … ایجاد کرده و می‌کند .

رشد شهری زیستن در دهه هفتاد آغاز و در سالهای اخیر با شتاب بسیار رو به افزایش بوده و پیامد آن تخریب طبیعت و افزایش حس مالکیت بر طبیعت اطراف می باشد.

وقایع تاثیر گذار

وقایع تاثیرگذار بر موقعیت کنونی محیط‌زیست شهرستان

ارتقاء بخش کمین و تبدیل شدن آن به شهرستان  سرآغاز دوران جدیدی در تاریخ این دیار می باشد . که تمامی ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در این منطقه  دگرگون کرد . فرایند تغییر تا به امروز نیز ادامه یافته است. پرسش اینجا است که آیا می‌توان محیط‌زیست را در این دوران زمانی و در کنار عواملی مانند  خشکسالی های اخیر ، برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی ، واگذاری منابع طبیعی ، تبدیل کردن دشت  ها و مراتع به مزارع کشاورزی ، ایجاد سد سیوند ، در کنار  اقتصاد مورد بررسی قرار داد؟

  • ورود سرمایه گذاران غیر بومی :

تاسیس کارخانه های مواد خوراکی ، گاوداریها ،  تغییر شیوه بهره‌برداری از منابع طبیعی به معنای تغییر اکوسیستم، جابه‌جایی‌های جمعیتی و تغییر نظام‌ فرهنگی است.

  • اصلاحات ارضی و یکجا نشینی عشایر:

معیشت عمده مردم منطقه پاسارگاد و دشت کمین  قبل از حرکت به سمت  مدرنیته  دام‌داری ، کشاورزی و باغداری بود. تغییر ناگهانی و اجباری این نظام ارباب ـ رعیتی با اصلاحات ارضی (۱۳۴۱ه.ش) و یکجانشینی عشایر در کنار برهم زدن تمامی ساختارهای فرهنگی و اجتماعی  منجر به از بین رفتن بخش بزرگی از دانش بومی در خصوص شیوه‌های مدیریت زمین و منابع طبیعی شد و در کنار عوامل دیگری مانند افزایش جمعیت؛ مهاجرت ،ماشینی شدن ،شیوه تولید محصول و بازار عرضه و تقاضا را تغییر داده   در گذر  زمان شیوه‌های جدید کشاورزی و دام‌داری سبب شد که با به زیر کشت بردن مراتع و فشار بر زمین و سفره های زیر زمینی  برای دسترسی به محصول بیشتر زیستگاههای اطراف دستخوش تغییر گردند و گونه های مختلف در شرف از بین رفتن قرار گیرند. .

  • افزایش جمعیت

درباره روند افزایش جمعیت در منطقه بویژه مرکز شهرستان در دوره‌های زمانی مختلف و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن و تخریب طبیعت و محیط‌زیست می‌توان گفت که افزایش جمعیت شهر به معنای افزایش جمعیت ساکن در یک پهنه طبیعی است امری که علاوه بر ضرورت اقدام برای ایجاد ساز و کارهای مدیریتی جدید؛ سبب فشار بر منابع طبیعی به منظور تامین نیازهای دائما فزاینده، تغییر کاربری اراضی و ایجاد انواع آلودگی‌ها می‌شود. افزایش جمعیت و تغییر شیوه‌های معیشت خود را در قالب گسترش شهر و رشد فزاینده شهرنشینی نمایان می‌سازد.رشد شهر  نمایانگر غلبه فرهنگ بر طبیعت و کنترل آن می باشد. در سعادتشهر پهنه سرزمینی گسترده تغییر یافته  و به این ترتیب ارتباط سایر پهنه‌ها و حیات جانوری و گیاهی آنها نیز دگرگون می‌شود. انواع آلودگی آب، خاک و هوا از جمله مهم‌ترین آسیب‌های زیست‌محیطی شهر است .افزون بر این به دلیل عدم ارتباط با عناصر طبیعی یا ارتباط با اشکال کاملا کنترل‌شده آنها، فرهنگ گروه‌های ساکن شهر عمدتا بر اساس تجربه زندگی در فقدان طبیعت شکل می‌گیرد. این خارج شدن طبیعت از دانش مورد نیاز و منابع هویتی از جمله مهم‌ترین دلایل تخریب محیط‌زیست است.

  • رشد بی رویه ساخت مسکن:

مسکن سازی  یکی از منابع درآمدی در شهرستان می باشد.  از زمان بالارفتن قیمت های ملک و بهای اجاره  در شهرستان بویژه سعادتشهر و محله های اطراف آن  یکی از عوامل تعیین‌کننده سرمایه‌گذاری‌های  اقتصادی  می باشد.

درآمدهای بی سابقه از خرید و فروش مسکن ،اقتصاد طبقات اجتماعی ساکن در شهرستان را  به طور کامل دگرگون ساخته‌ است.ویکی از دلایل مهاجرت روستا نشینان به مرکز شهرستان  تزریق این درآمدها به بخش‌های مختلف جامعه در دوره‌های مختلف تعامل فرهنگ با سرزمین به عنوان منبع درآمد به تع آن شکل‌گیری فرهنگ حفاظت از طبیعت را دگرگون ساخت.

کمپین خرسی

کمپین بین المللی حمایت از خرس قهوه ای پاسارگاد :

جنبشی است اجتماعی با فلسفه پشتیبانی از محیط زیست و پاسداری از منابع طبیعی و تنوع زیستی شهرستان پاسارگاد و نماد این جنبش گسترده حمایت از خرس قهوه ای است.

این جنبش توسط  اقامتگاه بوم گردی کلبه آقامیر و انجمن کمینوش پاسارگاد پایه ریزی گردیده است.و توانسته خواستگاه جهانی به فعالیت های خود دهد بطوری که شرکت   GIz  آلمان فعال در حوزه توسعه پایدار جهت آشنایی با این کمپین سفری به کلبه آقامیر داشته است.

هواداران محیط زیست پاسارگاد :

گردشگران  : گردشگران داخلی و خارجی که میهمان کلبه آقامیر می باشند.

 جوامع محلی :شامل افرادی که بصورت سنتی در شهرستان پاسارگاد زندگی می کنند . عشایر و روستاهای هم جوار زیستگاه خرس قهوه ای

فعالین محیط زیست: افرادی که در انجمن ها (NGO)  در سطح ملی و استانی فعال می باشند.

سیستم اداری شهرستان : فرمانداری پاسارگاد،اداره محیط زیست ،اداره میراث فرهنگی،اداره منابع طبیعی و اداره آموزش و پرورش

از ویژگی های این کمپین مدیریت و پشتیبانی کودکان از این کمپین می باشد و هدف رشد و آگاهی سازی کودکان و نوجوانان می باشد که در اینده نه چندان دور با کمپین رشد کرده و حاصل تلاشهایشان را درک خواهند نمود.

Itinerary

نام تور : تور هم نشینی با خرس و پلنگSunplus

نوع تور :گردشگری محیط زیست

درجه سختی :دشوار

مدت زمان تور :۲۴ ساعت

ساعت ورود :۱۷ پسین

ساعت خروج : ۱۷ پسین فردا

محل تور: زیستگاه خرس قهوه ای

خدمات تور: شام-ناشتایی –ناهار –میان روزی -استقرار در طبیعت

شرح تور :پس از برنامه ریزی تور تعدادی دبه ۲۰ لیتری آب تهیه نموده تجهیزات کمپ طبیعت گردی و دوربین های ویژه عکاسی از حیات وحش در ماشین قرار می گیرد اعضای تور که معمولا بین سه الی ۵ نفر می باشند با حضور در زیستگاه خرس قهوه ای یکی از آبشخور ها که احتمال حضور گونه ای از حیات وحش را دارد انتخاب می گردد. آبشخور را تمیز نموده و دبه های آب را در آن جاری می نمایند. سپس دوربین را تنظیم نموده بر درخت ، سنگ یا سه پایه قرار می دهند. سپس محل آبشخور را ترک نموده و در حوالی آن کمپ طبیعت گردی برپا می شود . پس از سرو شام در سپیده دم دوربین چک می گردد در صورت عکاسی از گونه ای خاص تصاویر پس از تدوین خدمت شرکت کنندگان ارسال می گردد .

جاذبه تور :بازدید از حیات وحش –استقرار در طبیعت و شب مانی ،عکاسی از گونه های حیات وحش با هدف توسعه پایدار و حفظ گونه های مختلف حیات وحش با شعار “کمک کن زندگی کنم “

راهنما :حرفه ای

راننده:وسیله شخصی

تجهیزات :دوربین حرفه ای و ابزار لازم ،لباس و کفش مناسب ، کیسه خواب ، چادر مسافرتی تک نفره ،وسایل شخصی سبک

هزینه تور : دویست و پنجاه هزار تومان (۲۵۰/۰۰۰ تومان)